هدنة مؤقتة لحين إعادة الكرة من جديد حتى زوال هذا الكيان المغتصب بإذن الله

فصائل المقاومة الفلسطينية المحاصرة لسنوات داخل قطاع غزة وبأقل أقل الإمكانيات المتاحة متسلحة فقط بقوة العقيدة والحق تلقن عدوها وعدونا دروس مذهلة وتقف قصاد كيان يملك ميزانية عسكرية تتخطى المليارات من الدولارات وأحدث الأسلحة وقوة عسكرية كبيرة جداً ندا لند .. و تصيبه الفصائل الفلسطينية المحاصرة قليلة الحيلة بالارتباك وتضعه في موقف محرج قصاد مواطنيه والعالم كله.

وتحط رجل على رجل وتتشرط لقبول هدنة وقف إطلاق النار اللي هي أصلا بدأته من غزة نصرة للقدس والاقصي وحي الشيخ جراح وتحقق هدفها وتاخد وعود من عدوها بعدم المساس بالاقصى وإيقاف قضية حي الشيخ جراح!

ويطلع المتحدث الرسمي باسم فصائل المقاومة الفلسطينية وبدل ما يقول الحمد لله القصف هيقف يقولك لا والله العدو هو اللي كسبان من الهدنة دي وكنا ناويين على تصعيد اكتر وأقوى وأشد!

وبدل ما يجيب ورا ويقول كلام دوبلماسي وسياسي لا طالع يقول بكل فخر لقد كسرنا وتمكنا من إذلال جيش العدو الهش وان قرار الضربة الصاروخية لسة على الطاولة لحد الساعة 2 فجراً وده ميعاد وقف الهدنة وان العدو هنحطه في امتحان والله إلتزم هنلتزم ملتزمش على نفسها جنت براقش!!

ولا وكمان يقولك إحنا قبلنا بالهدنة دي عشان خاطر مصر وتكبير ليها مش اكتر يعنى مش مدلوقين أوي على الهدنة لا دحنا وقرنا شقيقتنا الكبرى مصر!

والمدهش اكتر ان صحيح الهدنة هتبدأ الساعة 2 صباحاً ومع ذلك المقاومة لسة حالاً بتطلق رشقات صاروخية جديدة على جنوب عسقلان اللي هو معلش لسة ميعاد الهدنة مجاش والشغل شغل واعتبروها حفلة وداع من الشباب اللي هيفتقدوا دككم وارعابكم نتج عن القصف ده إصابة إسrائيلي في مدينة أشكول في النقب الغربي.

بخلاف أضرار مباشرة لحقت بمبنى في المجلس الإلقيمي لأشكول.

ومتشوفش ده كله عزة وانتصار ومدعاة لرفع الراس بسبب فصائل المقاومة الفلسطينية اللي دايما ما قوبلت بالسخرية والتقليل والتحقير والتخوين ده بخلاف التضييق والحصار يبقى حضرتك أعمى وموتور وراجع ميولك وشوف نفسك انت في صف مين بالظبط!

عاشت فلسطين عربية إسلامية حرة

عاشت القدس عربية مسلمة حرة

عاشت المقاومة الفلسطينية فخر العرب والمسلمين والأحرار في كل مكان.

وعاشت مصر مساند وداعم للقضية الفلسطينية منذ إندلاعها.

ورحم الله شهائدنا وربنا يقوم مصابينا بالسلامة.

هدنة مؤقتة لحين إعادة الكرة من جديد حتى زوال هذا الكيان المغتصب بإذن الله.

التعليقات مغلقة.