الي حصل النهاردة طول اليوم بيُنذِر بكارثة حقيقية في حق اخواتنا في فلسطين

الجيش الإسرائيلي يعلن مقتل رئيس جهاز أمن المخابرات العسكرية في حماس

طيب نركز شوية..

الي حصل النهاردة طول اليوم بيُنذِر بكارثة حقيقية في حق اخواتنا في فلسطين..

الأول ردًا على الهجوم الوحشي الي قامت بيه القوات العسكرية الاسرائيلية طوال الأيام الي فاتت بدءًا من التعنُت ضد الأهالي في حي الشيخ جراح..

والاشتباكات مع المُصلين في المسجد الأقصى ووصولاً لقصف قطاع غزة ما أسفر عن سقوط شُهداء منهم عشر أطفال للأسف..

النهاردة جركة المُقاومة الفلسطينية “حماس” أطلقت ما يُقارب من ال200 صاروخ تجاه المُستوطنات الاسرائيلية ما أسفر عن خسائر ضخمة في أراضي الكيان..

لدرجة إن مـنظومة الدفاع الاسرائيلــية مبقتش قادرة تصُد الهجوم ده نهائي..

وبحسب مواقع اخبارية في أنباء عن سقوط عدد من المُستوطنين لسه مصدرش بيان بعددهم لحد دلوقتي..

كل ده وسط تجمُع للمئات في ساحـة المسجد الأقصى مُهللين ومُكبرين لذراع حركة حماس العسكري “كتائب القسام”..

الي صرحوا إن معاهم إمكانيـة يُطلقـوا صواريخ أقوى من دي كمان ويقدروا يملأوا سماء اسرائيل صواريخ طول الليل والنهار وكل ده تحت عنوان #إنعدتمعدنا..

صُفارات الانذار في تل أبــيب مبطلتش من الصُبح وكل شوية أوامر الانبطاح للمدنيين بتذُاع في الإذاعة الداخلية وأوامر بالإخلاء والدخول في السواتر الدفاعية..

الخُبراء العسكريين وصفوا الهجوم بأنه أعنف هجوم صاروخي تتعرض لهُ تل أبيب في التاريخ.

لدرجـة خلّت حركة الطيران تتوقف عن اسرائيل وتحويل مسار الطيارات من على هناك لقبرص واليونان..

ووسط كل ده..

خرج رئيس الوزراء الاسرائيلي “بنيامين نتنياهو” وصرح في مُؤتمر صحفي عاجل بأن الرد هيكون حاسم وقـاطع، وإن حركات الجها.د الإ.سلامي هيدفعوا الثمن غالي جدًا..

وفعلاً سجل الصحفيين هناك تحرُك لأكثر من 5000 عسكري اسرائيلي حالاً على قطاع غزة..

الأمر الي يُنذر بكارثة..

ده غير الخبر الي نزل من دقائق بيُؤكد بدء القصف الجوي على قطاع غزة..

كل ده ولسه المُجتمع الدولي ساكت ولم يُحرك ساكن..

ده غير تعتيم إعلامي مُريب من قبل وسائل الاعلام العالمية، بيذيعوا أخبار الي بيحصل كأن خبر فرعي كده..

مع تبني وجهة نظر بتقول إن المُقاومة عمليات “ارهابية” !!.

لو أنت لسه مش عارف اللي بيحصل دلوقتي حالًا، خليني أقولك إن الحرب قامت ف إسر.ا.ئيل بالفعل!!

إسر.ائيل حاليًا بتتعرض لأكبر قصف صاروخي في التاريخ بتاعهم، من جانب كتا.ئب القسا.م، الذراع المسلح لحركة المقاو.مة الفلسط.ينية حما.س..

القصف ده بدأ من النهارده الصبح، كرد من حركة حما.س على استهداف غز.ة امبارح بهجوم من الطيران الإسر..ائيلي، أدى لاستشهاد أكتر من 28 فلسط.يني، منهم 10 أطفال، وتهدم مبنى كامل من 13 دور في قلب غز.ة!!

ف النهارده، اللي حصل إنهم ضربوا عدد صواريخ خزعبلي، مشافتش إسرا.ئيل زيه في تاريخها من ساعة الحرب الأخيرة اللي حصلت بينهم وبين غزة سنة 2014.. أكتر من 130 صاروخ تم إطلاقهم على مواقع حيوية في قلب تل أ..بيب، والمشاهد اللي بتيجي من هناك ف كل دقيقة بتبينلك حجم الدمار اللي الصواريخ دي عملته.. الموضوع وصل لمرحلة إن نظام الدفاع الجوي بتاعهم اللي هو إسمه (القبة الحديدية) Iron Dome rocket-defense system، مبقاش قادر يتصدى لكل العدد ده من الصواريخ في وقت واحد!!

صافرات الإنذار ضربت في كل مكان في إ.سر.ائيل تقريبًا، لدرجة إن في أقل من نصف ساعة، عدد الصافرات اللي انت هتشوفه في الصورة اللي في أول كومنت ده ضرب مش هتقدر تعدهم أصلًا!!

المدنيين والعسكريين هناك كلهم بدأوا يجروا في الشوارع ويستخبوا ف المحلات، وملاجيء القصف الصاروخي والنووي ف إ.سر.ائيل اتفتحت، والإسرائيليين كانوا بيدوسوا على بعض وهما بيجروا عشان يستخبوا فيها.. ده غير إن في صاروخ ضرب منشأة نفطية في عسقلا.ن زي ما هتشوف ف الصور.. تخيل كل ده ف قلب تل أ..بيب!!

ومش بس كده.. ده في مصادر جوه ا.لمقاومة الفلسط.ينية طلعوا تصريحات بتقول إن غز.ة تستطيع إطلاق أكثر من ألف صاروخ يوميًا لمدة شهر، منها صاروخ إسمه (بدر 3)، حسب القدرات العسكرية ليه بيبقى شايل 250 كيلو من المتفجرات تقريبًا!!

ودلوقتي حصل إغلاق كامل لمجال الطيران بتاع مطار بن جو.ر.يون الإسر..ائيلي، والرحلات بدأت تتحول على قبرص واليونان.. وحسب تصريحات لمراسل في جريدة يديعوت أحرونوت الإسرائيلية، بيقولوا إن ما تتعرض له تل أبيب الآن لم يحدث في التاريخ!!.. كل ده وسط تكبيرات وهتافات من قلب المساجد في غز.ة بتقول الله أكبر والنصر للإسلام والمسلمين..

لحد دلوقتي، عدد القتلى الإسر.ائيليين غير محدد، لكن رئيس الوزراء الإسرا..ئيلي (بنيامين نتنياهو) طلع وقال تصريح تلفيزيوني لسه من شوية، بيوريك قد أيه هو كان مستني كل ده يحصل، ونفسه فيه.. قالك إن (حماس) وحركات الجها.د الإ.سلامي هيدفعوا الثمن غاليًا، وإن إسرا..ئيل هتوجه ضربات هتاخد وقت وعزيمة وإصرار، ولكنهم هيدفعوا الثمن!!.. ودلوقتي الجيش الإسر..ائيلي أعلن من شوية عن إرسال أكتر من 5000 جندي للحدود مع غز.ة!!.. يعني شكل في مذبحة هتحصل..

حرب شاملة على وشك القيام، ومئات المدنيين مهددين بالموت، كل ده وسط عدم تدخل من الحكومات العالمية والقوى العظمى، في حين إن اللي بيحصل ده لو كان من دولة تانية، كان زمان أكتر من 5 دول بيضربوها ف وقت واحد.. ولك في سوريا مثال..

وطبعًا، في حرب إعلامية وحرب تزييف بتحصل دلوقتي في الميديا الإسر..ائيلية، جبتلكم بعض منها هتلاقوه ف الكومنتات تحت، بيقولوا ان الفلسط..ينيين هما اللي إرها..بيين وهما اللي بيقتلوا الأبرياء، برغم إن عدد الضحايا الأبرياء من الفلسط..ينيين لا حصر له.. لكن كالعادة سياسة “ضربني وبكى سبقني واشتكى” الإسر..ائيلية بتتألق.. وده بدوره بيستدعي مننا إحنا تدخل عشان نحارب التزييف ده..

الإعلام إيدك منه والأرض، وشبه بيدعم الاحتلال.. عشان كده خليكم انتم الإعلام المضاد، ودافعوا عن اخواتكم وحقهم في أرضهم وحياتهم..

.

التعليقات مغلقة.